Minulost, současnost a budoucnost (pre)primárního vzdělávání matematice


Elementary Mathematics Education
EME2025


Olomouc, 23. – 25. 4. 2025


Minulost, současnost a budoucnost
(pre)primárního vzdělávání matematice



Program konference



Středa 23. 4. 2025


Aula Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci


12.00 – 13.00
příjezd účastníků, registrace


13.00 – 14.30
zahájení konference


za účasti
děkana PdF UP doc. PhDr. Vojtecha Regece, Ph.D.,
předsedy Pobočného spolku Olomouc JČMF prof. RNDr. Josefa Molnára, CSc.
a vedoucí Katedry matematiky doc. PhDr. Radky Dofkové, Ph.D.


v rámci zahájení konference vystoupí
Klarinetový duet ~ Magdaléna Paclíková a Anežka Brouková
(studentky PdF UP)


společné jednání v plénu
jednání řídí R. Dofková


Péter KÖRTESI
University of Miskolc, HU
Comenius in Sárospatak


14.30 – 15.00
přestávka, káva


15.00 – 16.30
společné jednání v plénu
jednání řídí R. Dofková


Petr EISENMANN
Univerzita J. E. Purkyně, CZ
Vývoj představ žáků základních škol o nekonečnu


Zdeněk HALAS
Univerzita Karlova, CZ
Geometrické útvary – pohled do starověku, do učebnic i do žákovských lavic


17.30 – 19.30
komentovaná prohlídka Olomouc – Univerzitní město
společný odchod od PdF UP (sraz u vchodu z ulice Jiřího z Poděbrad)



Čtvrtek 24. 4. 2025


8.30 – 10.30
Sekce A - učebna P25

jednání řídí J. Laitochová


Bailey KAUFMAN (New York, USA)
Preparing Future Educators: Transforming Preservice Teachers’ Self-Belief and Math Anxiety

Slaviša JENJIĆ (Banja Luka, BA)
The Relationship between Elementary School Students' Age and Interest in Learning Mathematics Content

Michaela KASLOVÁ (Praha, CZ)
Nestandardní diagnostická metoda v matematice

Lucia RUMANOVÁ, Júlia ZÁHORSKÁ, Veronika BOČKOVÁ (Nitra, SK)
Geometrické úlohy s prepojením na outdoorové prvky

Eva NOVÁKOVÁ (Brno, CZ)
Laisantova tabule: netradiční pomůcka na cestě žáka k porozumění násobení

Karin VRÁTNÁ MILITKÁ (Olomouc, CZ)
Matematika ve výtvarném umění aneb netradiční hodina matematiky na 1. stupni ZŠ


8.30 – 10.30
Sekce B - učebna P28

jednání řídí T. Zdráhal


Soňa ŠVECOVÁ (Trnava, SK)
O vstupných vedomostiach študentov predškolskej a elementárnej pedagogiky a učiteľstva pre primárne vzdelávanie z geometrie

Renáta ZEMANOVÁ (Ostrava, CZ)
Kosočtverec v představách studentů učitelství pro 1. st. ZŠ

Mária KUĽHOVÁ, Alena PRÍDAVKOVÁ (Prešov, SK)
Aplikácia podporných stratégií vo vyučovaní matematiky

Pavol HANZEL, Patrik VOŠTINÁR (Banská Bystrica, SK)
AI vo vyučovaní matematiky v primárnom vzdelávaní

Anna VAŠUTOVÁ (Prešov, SK)
Analýza kontextuálnych návrhov využitia aplikácie MathAR študentmi predškolskej a elementárnej pedagogiky

Marek MOKRIŠ (Prešov, SK)
Certainty Based Marking v prostredí podporujúcom učenie sa v súvislostiach


10.30 – 11.00
přestávka, káva - učebna P26


11.00 – 12.30
Kulatý stůl – učebna P28

jednání řídí D. Jirotková


Darina JIROTKOVÁ, Jana SLEZÁKOVÁ, Alena HOŠPESOVÁ,
Jana CACHOVÁ, Tereza KOTTOVÁ  (Praha, CZ)

Příprava učitelů 1. st. ZŠ z matematiky ve světle Kompetenčního rámce absolventa


12.30 – 13.30
Oběd


13.30 – 13.45
káva - učebna P26


13.45 – 15.45
Sekce A - učebna P25

jednání řídí E. Nováková


Marika HRUBEŠOVÁ, Pavel TLUSTÝ (České Budějovice, CZ)
Prvky statistiky v úlohách pro žáky 1. stupně ZŠ

Jana HODAČOVÁ (Praha, CZ)
Nula v matematice 1. stupně ZŠ

Dominika KUŠNÍROVÁ, Iveta SCHOLTZOVÁ (Prešov, SK)
Súvislosti reálneho sveta v problémových matematických úlohách - Prvé skúsenosti

Alžběta KOLAŘÍKOVÁ, Radka DOFKOVÁ (Olomouc, CZ)
Teorie grafů jako nástroj rozvoje metakognice

Katarína ŽILKOVÁ (Bratislava, SK)
Od zberu údajov k ich interpretácii v I. cykle základnej školy

Michaela PETŘÍČKOVÁ, Miroslava JANEČKOVÁ, Barbora LANKOVÁ (Ústí nad Labem, CZ)
Komparace žákovských sebepojetí v oblasti matematiky v souvislosti s přechodem na 2. stupeň ZŠ


13.45 – 15.45
Sekce B - učebna P28

jednání řídí K. Pastor


Jan GAGO (Zlín, CZ)
Komparativní analýza zamýšleného matematického kurikula studijních programů připravujících české učitele primárního vzdělávání

Alena PRÍDAVKOVÁ (Prešov, SK)
Rozvoj matematickej kompetencie v príprave učiteľov primárneho vzdelávania s podporou technológie rozšírenej reality

Jana KRÍŽOVÁ (Banská Bystrica, SK)
Matematika (ne)tradične v príprave budúcich učiteľov primárneho vzdelávania – mýty a fakty

Blanka TOMKOVÁ (Prešov, SK)
Pripravenosť študentov na uplatnenie interdisciplinarity v primárnej edukácii

Tomáš TALÁŠEK (Olomouc, CZ)
Jaké formy prezentace rizika jsou pro studenty nejvíce a nejméně informačně hodnotné aneb proč se více zaměřit na výuku histogramů

Valéria ŠVECOVÁ, Gabriela PAVLOVIČOVÁ (Nitra, SK)
Tvorba matematických úloh na základe rôznych kritérií


16.00 – 18.00
Individuální program účastníků


18.00 – 22.00
Společenský večer v prostorách Rektorátu UP



Pátek 25. 4. 2025


9.00 – 11.00
učebna P25

jednání řídí D. Nocar


Milan POKORNÝ (Trnava, SK)
Interaktívne aplikácie na precvičovanie sčítania a odčítania spamäti

Jana HNATOVÁ (Prešov, SK)
Izomorfizmus slovných úloh zameraných na prevod čísla medzi číselnými pozičnými sústavami s nerovnakým základom s podporou AR

Jakub LIPTÁK (Prešov, SK)
Úlohy na neprázdny prienik s rozšírenou realitou

Lilla KOREŇOVÁ (Bratislava, SK)
Kvalitatívna analýza názorov študentov učiteľstva primárneho vzdelávania na rozšírenú realitu v matematickom vzdelávaní

Jitka PANÁČOVÁ (Brno, CZ)
Problematická místa studentů učitelství 1. stupně ZŠ při řešení slovních úloh

Karel PASTOR (Olomouc, CZ)
Ryze klokaní úlohy


11.00 – 11.30
přestávka, káva - učebna P26


11.30 – 12.30
učebna P25
společná diskuse, závěr konference

 




Informace pro účastníky


Rozsah vystoupení (včetně diskuse):
• hlavní referáty - 45 min.
• příspěvky v sekcích - 20 min.


Příspěvky budou prezentovány v jednom z jednacích jazyků konference:
angličtině, slovenštině, polštině a češtině, bez tlumočení.


Ve všech jednacích místnostech jsou k dispozici počítač s dataprojektorem a s připojením na internet, mikrofon, tabule, interaktivní tabule.